torstai 5. maaliskuuta 2015

Kirjoitustehtävä - Kolmiodraama

Veera, Sini ja Petra istuvat pöydän äärellä.

VEERA
Haluan oikeesti kokeilla tätä. Me tehtiin näin viime keskiviikkona parin joukkuelaisen kanssa. Eli ideana on, että me voitaisiin kaikki puhua suumme puhtaaksi, rakentavassa mielessä. Meillä on piirteitä mikä toisia ärsyttää, tai ihan vaan vaikka sanontoja, jotka on meille tyypillisiä. Kaikkea hyvää ja rakentavaa toisistamme saa tottakai sanoa.

SINI
Mä en kyllä nyt ihan tajua, miksi meidän pitäisi haukkua toisiamme?

VEERA
Ei varsinaisesti haukkua, pikemminkin paljastaa kyseenalaisia asioita meistä. Se on tosi avartavaa. Me ollaan ihan sokeita asiolle, jotka muita saattaa ärsyttää. Voidaan aloittaa vaikka musta.

PETRA
Siis, anna jokin esimerkki.

VEERA
No esimerkiksi torstaina en päässytkään katsomaan sitä leffaa. Tiuskasit viestillä tosi töykeen vastauksen, vaikka en voinut asialle mitään.

PETRA
Kai se nyt ottaa päähän, kun peruit sovitun jutun.

SINI
Toi on kyllä ihan totta, tiuskit aika usein tollasissa asioissa. Ei tarvitse asettua mitenkään muiden yläpuolelle.

PETRA
Te haluatte vaan aukoa päätänne mulle.

VEERA
Ei, ei. Tätä just tarkotin, näistä asioista voi oppia. Voit koittaa olla maltillisempi ja pyrkiä ymmärtämään tilannetta. Tiuskimisesta ei ole mitään hyötyä.

PETRA
Sulla on tosi falski ja naseva lauluääni.

VEERA
Mitä?

PETRA
Niin. Senkö sä halusit kuulla?

VEERA
No toi nyt ei varsinaisesti liity tähän. Se voi kuullostaa susta falskilta.

SINI
Nyt kun sanoit, niin oot kyllä oikeessa. Vähän semmonen honottava värinä tavallaan.

PETRA
Niin just.

VEERA
No tuleeko teille mieleen jotain mun hokemaa juttua? Esimerkiksi Sini sä sanot "jummijammi" sillä sun omalla tavalla tosi usein.

SINI
No kyllähän mä sen tiedän. Ei tule susta kyllä mitään mieleen. Mutta, saanko mä sanoa? Pistin merkille, että kun mainitsin puhelimessa siitä mun tulevasta Lapin matkasta, niin heti rupesit puhumaan vain sun lomasta Portugalissa. Ihan ku mua ei olisi paikalla.

VEERA
Oikeasti?

SINI
Joo. Tosi usein sä alat paahtamaan jostain sulle tärkeästä asiasta ja unohdat muut siinä samalla. Luulisi sun huomaavan.

PETRA
(Sinille)
Sulla taas on tapana väittää vastaan tosi monesta asiata, vähän samalla lailla. Etkä sä muuten koskaan vastaa puhelimeen.

SINI
Ehkä en vastaa, koska vain valittaisit taas Saulista.

PETRA
Ja sä aina valitat ettei sulla ole ketään.

VEERA
Lopettakaa.

PETRA
Tähän lähti hyvin käyntiin. Tosi avartavaa. Minä käyn nyt röökillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti